dinsdag 26 april 2022

TALIGE RARITEITEN


















Pieter Breughel de Oude, De Toren van Babel, 1563.


VERANTWOORDING

Voor het schrijven over beeldende kunst moet je een behoorlijke vocabulaire en een goed taalgebruik hebben. In de hoop mijn eigen taal-mogelijkheden te verbeteren, ben ik alert op gesproken en geschreven taal. Sommige vondsten gebruik ik, andere zullen niet in mijn teksten verschijnen. Ik wil niets voorschrijven - andere mensen mogen spreken en schrijven zoals zij willen - maar omdat Nederlands mijn tweede taal is die ik voor een groot deel bewust heb geleerd, ben ik gespitst op betekenissen. Ik gebruik bij voorkeur geen modewoorden, clichés, veel voorkomende eufemismen, slecht geconstrueerde metaforen of andere, verkeerd gebruikte stijlfiguren en aan het Engels ontleende of vernederlandste woorden, waarvoor perfecte Nederlandse alternatieven bestaan. Behalve als ik iets citeer, parodieer of ironie gebruik. Dan breng ik meestal enkele aanhalingstekens aan. Net als iedereen maak ik soms fouten, maar als ik ze opmerk, corrigeer ik ze meteen.


In metaforen ben ik al lang geïnteresseerd. Het begon ermee dat ik ze aanvankelijk in het Nederlands niet begreep. Toen ik toegang tot ze kreeg, besefte ik dat ze voor denken, spreken en schrijven onontbeerlijk zijn. Dit geldt vooral bij het schrijven over beeldende kunst omdat beelden met behulp van taal benaderd moeten worden. Om metaforen beter te begrijpen en toe te kunnen passen, heb ik hun geschiedenis bestudeerd en er een artikel ‘De metaforische cirkel’ over geschreven. Hierin heb ik onder andere de praktische en esthetische functies van metaforen behandeld. (Zie:  https://kunstzaken.blogspot.com/2010/02/de-metaforische-cirkel.html.)


Een metafoor stelt (openlijk of verborgen) dingen/ideeën aan elkaar gelijk die ongelijk zijn. Daarom bestaan metaforen uit twee delen die soms samengesmolten zijn, zoals bij: levensweg. Beide delen, leven en weg, zijn ongelijk van betekenis, maar ze mogen niet zozeer van elkaar verschillen dat een overdracht van bijbetekenissen van het ene naar het andere deel onmogelijk wordt. Als je aan iemand vraagt 'waardoor wordt het menselijk leven gekarakteriseerd?' kan zij/hij daar zelden direct op antwoorden. Door het leven echter gelijk te stellen aan een weg met kronkelingen, afslagen, makkelijk en moeilijk begaanbare paden en kruisingen kunnen we vat krijgen op zo'n abstract en veelomvattend begrip als het menselijk leven en daardoor de taal ook mooier en interessanter maken. 


Taal is voor een groot deel overdrachtelijk en we zijn zo goed in het maken en gebruiken van metaforen dat we dit niet of nauwelijks beseffen. Vaak gebruikte metaforen gaan op den duur op in de taal en nieuwe - vooral door dichters en schrijvers gemaakt - blijven soms lang onbegrijpelijk. Dit zijn interessante, maar geen problematische fenomenen. Slecht geconstrueerde metaforen kunnen daarentegen problemen veroorzaken. Bij zulke metaforen komt de overdracht van bijbetekenissen niet goed of helemaal niet tot stand en omdat ze vaak herhaald worden, zorgen ze voor een gebrek aan precisie en/of de clichématigheid van de taal. Dergelijke onvolledige of verwarde metaforen kunnen makkelijk 'platgeslagen' worden, met andere woorden, letterlijk genomen worden. Dan leveren ze, behalve het besef van hun tekortkomingen, ook een soort humor op die voor cabaretiers onmisbaar is. (onder andere goed te zien bij Arjen Lubach.) Naast metaforen wordt er bijvoorbeeld in de reclame en in de politiek opzettelijk of onopzettelijk verkeerd gebruik gemaakt van stijlfiguren, zoals de metonymie en de hyperbool en er komen ook stijlfouten voor, zoals het pleonasme en de contaminatie. De resultaten hiervan zijn ergerlijk, maar vaak ook lachwekkend.


Hoewel ik het al heel lang wilde, ben ik pas in 2022 eraan toegekomen 'raar' taalgebruik te verzamelen dat ik hier steeds zal aanvullen en becommentariëren. Hiermee wil ik ook laten zien wat ik mijzelf niet zomaar toesta, omdat ik helder en toegankelijk wil schrijven en niet aan de 'Babylonische spraakverwarring' wil bijdragen die vooral door de politiek, de sociale media, de reclame en de televisie in stand gehouden en uitgebreid wordt.  


KATALIN HERZOG


Losse woorden:

-Afproduceren (te af),

-Belobbyen (een soort bepotelen?),

-Cheffen (anders regelen),

-Chefsache (voor de baas of voor de kok?),

-Doelgedreven (op doelen kun je je beter richten),

-Doorvertaald (door wat?)

-Droomhuis (daar kun je niet in wonen),

-Echt (om alles nog echter te maken), 

-Gemisidentificeerd  (alternatief voor gemisgendered?))

-Giftig (plant of relatie?),

-Halaliseren (is dan niets meer haram?)

-Hotelesk (saaie inrichting),

-Inregelen (als een machine?),

-Jaarlagen (jaarringen of generaties?),

-Klaarspelen (afmaken),

-Kleurtjes (hoe groot?),

-Ludiek (een woord met een baard),

-Meesterwerk (wordt niet meer gemaakt),

-Meesterstuk (is middeleeuws),

-Methodiek (gewichtig voor methode),

-Natuurlijk (niets is vanzelfsprekend, weinig is natuurlijk),

-Ontzorgen (kan dat?),

-Opplussen (is er ook neerminnen?),

-Opsmullen (dat is pas lekker!),

-Opspreken (waarnaartoe?),

-Problematiek (gewichtig voor probleem),

-Sponsorkind (kost niets),

-Systematiek (gewichtig voor systeem),

-Terugproeven (kun je ook heenproeven?),

-Terugherkennen (hoever terug?)

-Tragedisch (tragedie is tragisch),

-Uitfaseren (een soort uitstellen?),

-Volgordelijkheid (gewichtig voor volgorde),

-

-

-

 

Meerdere woorden:

-Best wel (dan maar niet),

-Dat klopt (niets te horen),

-De tip van de ijsberg (gepikt van het tv programma 'Even tot hier', 13,4,2024)

-Dieren met rugzakken (dieronvriendelijk),

-Een metafoor voor... (een metafoor 'is' ),

-Een rits aan voorwerpen (haken ze in elkaar?),

-Een stuk spanning (welk stuk?),

-Een zithoek creëren (kan God dat ook?),

-Een fotorealistisch persoon (ben ik nooit tegengekomen),

-Eerlijk gezegd (meestal oneerlijk),

-Emoties opbouwen (met bakstenen?),

-Emotioneel onweer (met bliksem en donder?),

-Erop aanslaan (doen alleen honden),

-Erop ingrijpen (grijp gewoon in),

-Ertussen vermengen (waartussen?),

-Gedachten delen (in hoeveel stukjes?),

-Gedachtengoed dragen (is het zwaar?),

-Gevoelens richting iemand hebben (gevoelens op weg sturen?),

-Herinneringen maken (ze ontstaan vanzelf of niet),

-Het internet klapt eruit (waaruit?),

-Hoe dan? (onvolledig),

-Hotelbeleving in huis (nooit meer op reis),

-Ideeën plukken (zoals bloemen?),

-Iets wat schuurt (geen schuurpapier),

-Ik besef mij (jezelf of iets anders?),

-In de kijker spelen (een moeizaam spel),

-Informatie delen (als je dat vaak doet, houd je niets over),

-Ja, absoluut (ja is genoeg),

-Ja dat (wat?),

-Jezelf zijn (wie anders?), 

-Jezelf tegenkomen (zelfs voor eeneiige tweelingen onmogelijk),

-Kangoeroewonen (in een buidel?),

-Kinderen met rugzakjes (kunnen die ook af?),

-Klotsende oksels (zo vies!),

-Kreukvrij gedrag (of overhemd),

-Moderne natuur (wie heeft haar gemoderniseerd?)

-Naar voren toveren (of naar achteren),

-Onveilige werkvloer (pas geboend),

-Ontzettend bijzonder (bijzonder is bijzonder genoeg),

-Rammelende eierstokken (een nieuw muziekinstrument?),

-Ronde cirkel (nooit een vierkante gezien),

-Sleutelklare woning (hoe kom je er anders in?),

-Staat symbool voor (is een symbool van... of staat voor...),

-Stukje naastenliefde (leuk cadeau),

-Surfen in de trein (is het daar nat?),

-Vechten tegen kanker (een chemokuur helpt meestal beter),

-Vooroordelen naar elkaar toe (worden ze verzonden?),

-Vrouw van kleur (vrouwen zijn niet van kleuren, mannen ook niet),

-Zen grasmaaien (Boeddhistische monniken ingehuurd?),

-

-

-

 

Zinnen:

-Alles is gedreven op liefde (is liefde de motor of de brandstof?),

-Als ik het kan, kan iedereen het (behalve degenen die het niet kunnen),

-Als ik iemand aankijk, dan wil ik ogen kunnen zien (kom je vaak mensen zonder ogen tegen?),

-Als je het water goed nat maakt, gaat het beter (natter dan nat),

-Chirurgen moeten veel vlieguren maken (zijn ze ook piloten?),

-Daar hebben we een poos best wel tegen aangelopen (neem een omweg),

-Dat genieten gaat hier wel lukken (alleen op deze plek?),

-Dat meen je niet (jawel),

-Dat meen ik echt, oprecht (dus helemaal niet),

-Dat moeten we breed dragen (kun je dan nog door de deur?),

-Dat raakte mij in mijn hart (goed dat je het overleefd hebt),

-Dat werd traumatisch ervaren door mijn brein en door mijzelf (waar laat je je brein?),

-Dat viel in het verkeerde keelgat (heb je er meer?),

-Dat wil je niet weten (juist wel),

-De adrenaline spoot uit mijn oren (een natte boel),

-De barsten vertonen scheuren (een ingewikkelde situatie),

-De informatie die in mijn achterhoofd zit (hoe haal je die eruit?),

-De inrichting moet een mening oproepen (snap ik niet),

-De overheid moet acteren op (toneel?),

-De politie moet handhaven op (wat?),

-De tarieven worden omhoog gegooid (een balspel?)

-De televisieserie startte gisteren (is het een race?),

-De televisieserie zakte door zijn hoeven (wat is het voor een dier?),

-De vertaalslag maken (een slag in de rondte),

-Docenten moeten grotere groepen dekken (en dat in het Nederlandse onderwijs),

-Een negatieve spiraal krijgen (enge ziekte),

-Een nieuwe innovatie bedenken (een historische vernieuwing),

-Een ruïne terug restaureren (naar wat?),

-Een goede handschud geven (te veel geschud),

-Een steuntje in de goede richting geven (flink porren),

-Er is een last van mijn schouder afgevallen (wie liep er onder?),

-Er wordt geschoten met doden en gewonden (verschrikkelijk!),

-Er zitten stofjes in mijn hersenen (snel afstoffen),

-Haar vrouwelijkheid was compleet ondergesneeuwd (brrr, wat koud),

-Het cement is uit de leefbaarheid (de bakstenen zullen volgen),

-Het is niet mijn eerste smaak (maar ook niet de laatste),

-Het is niet te vergelijken met niets (volledige onmogelijkheid),

-Het klopt zo bij elkaar (actieve klopgeesten),

-Het medicijn kan geen rem brengen aan de ziekte (ziekte als machine),

-Het mysterie van het koningschap (niets mysterieus aan),

-Het raakt me gewoon (of ongewoon),

-Het voelt als een bom slag (onvoorstelbaar),

-Hoe sta je erin? (ik sta nergens in),

-Hier ben je op jezelf teruggeworpen (wie wierp je en waar?),

-Hier gaat het om een mooie schoonheid (is er ook een andere?),

-Hij legde een probleem bij mij neer (voor de deur),

-Hij was zijn tijd ver vooruit (dat is hard rennen),

-Hij wil zijn hart richting jou luchten (oppassen met kwalijke dampen),

-Hij wilde zijn die hij wilde zijn (hij viel volledig met zichzelf samen),

-Iemand in zijn kracht zetten (is kracht een container?),

-Iemand in zijn waarde laten (hangt van de waarde af),

-Ik ben diep geschrokken (tot in je tenen?),

-Ik ben een emotionele rollercoaster (zijn er ook rationele?),

-Ik ben een fan van de lach (fanatiek lachen),

-Ik ben in balans (dan ben je een weegschaal),

-Ik ben in een diep gat gevallen, maar kruip er nu langzaam weer uit (dat wil ik zien),

-Ik ben geobsedeerd met.. (als je maar niet bezeten raakt),

-Ik ben best wel een gebruiksaanwijzing (op papier of op internet?),

-Ik ben deels verhuisd naar Amsterdam en deels naar Den Haag (je hebt een gespleten persoonlijkheid),

-Ik ben klaar met Afrika (het continent ook met jou),

-Ik ben niet zo van het lezen (lees je jezelf?),

-Ik ben op zoek naar mijn wortels (liggen in de koelkast), 

-Ik ben overvallen door een vloed van tranen (een privé tsunami),

-Ik ben onveilig gehecht (door een slechte chirurg?),

-Ik ben retebenieuwd (wat heeft je achterwerk ermee te maken?)

-Ik ben nu helderder in mijn eigen hoofd (niet in dat van een ander?),

-Ik ben trots op mijzelf ('dat meen je niet'),

-Ik ben gesetteld, ergens (weet je niet waar?)

-Ik had een faalgevoel (dat is onprettig),

-Ik had een jaloerse date (zijn data mineraal, dierlijk of menselijk?),

-Ik heb de focus naar beneden gelegd (kijk je altijd naar de vloer?),

-Ik heb dingen laten landen (ben je een piloot?),

-Ik heb een emotie op zak (in welke vorm?),

-Ik heb een houtlook, stenen vloer (versteend hout),

-Ik heb een uitlaatklep nodig (je bent een kapotte auto)

-Ik heb enorme gebroken harten gehad (heb je nu een kleinere die heel is?),

-Ik heb een scherp afgestelde antenne (ben je een insect of een radio?),

-Ik heb een schaamtegevoel naar anderen toe (dus je schaamt jezelf niet).

-Ik heb mijzelf kwijtgeraakt en weer gevonden (waar?),

-Ik heb er moeite mee om mij open te geven (doe jezelf dan maar dicht), 

-Ik ging eindelijk weer mijn hart voelen (dat werd tijd),

-Ik gooide al mijn gevoelens op een hoop (zoiets wordt snel een berg),

-Ik irriteer mij aan mijn gezicht (niet krabben),

-Ik kreeg er kippenvel van tot mijn tanden (heb je nu pukkelige tanden?),

-Ik krijg een druk op mijzelf (terugdrukken),

-Ik krijg hier de glimlach van (een ziekte),

-Ik laat mijzelf uit (je bent een mengsel van mens en hond),

-Ik loop steeds tegen dat thema aan (krijg je blauwe plekken van),

-Ik moet de informatie laten zakken in mijn hoofd (komt in je tenen terecht),

-Ik moet mijn grenzen bewaken? (ben je grenswacht of patrouillehond?),

-Ik sta in mijn kracht (niet daarnaast?),

-Ik sta helemaal achter mijzelf (dan ben je onzichtbaar),

-Ik stoom mijzelf klaar voor prestaties (met een stoomapparaat?),

-Ik vind reflectie van het hart noodzakelijk (voor reflectie moet je ongeveer een 

halve meter naar boven),

-Ik val op verstandige keuzes (beter dan op je achterhoofd),

-Ik voel een adrenaline soort van opwinding (is er een andere soort?),

-Ik voel mijn energie inkakken (wat een stank),

-Ik voel mij alsof ik door een tractor ben overreden (is dat al eerder gebeurd?),

-Ik voel mij weggezet (wie pakte je op?),

-Ik voelde mij getrokken door de nacht (werd je 's nachts uitgerekt?),

-Ik was kort aan mijn lontje (waar zit dat?),

-Ik wil een ongekende beleving neerzetten (dat lucht op),

-Ik wil mij in de spiegel aankijken (sta je tegelijk voor en achter de spiegel?),

-Ik wil iedereen in de ogen aankijken (dan heb je een probleem),

-Ik wil de stekker uit mijzelf trekken (je bent een elektrisch apparaat),

-Ik zie mensen met de wijsvinger kijken (kijk jij ook zo?),

-Ik zit al lange tijd op mijn reserves (dan heb je ze platgedrukt),

-Ik zit goed in mijn vel (je barst er dus niet uit),

-Ik zit hoog in mijn emotie (kom snel naar beneden),

-Ik zit in een soort van geestelijk spagaat (wat ben jij lenig!),

-Ik zit met mijn hart te kloppen (als met een mattenklopper?),

-In een relatie moet er een klik zijn (jullie zijn vleermuizen),

-Je mag er gewoon zijn (ongewoon ook),

-Je moet accepteren wat in je leeft (hopelijk geen parasieten),

-Je moet bereid zijn om je ogen open te breken (dan kan ik niets zien),

-Je moet bij je gevoel komen (lopend?),

-Je moet de knop bij jezelf omzetten (waar zit die?),

-Je moet het anders aanvliegen (ik ben geen vliegtuig),

-Je moet je innerlijk kind niet loslaten (ook niet vasthouden),

-Je moet op een andere strategie varen (ik vaar liever op een schip),

-Je moet ruimte maken voor emoties (dat wordt een bult),

-Je moet uit je hoofd in je lijf gaan (kan alleen een interne slangenmens),

-Je moet positief denken (ik ben negatief),

-Je wilt koffie, toch? (nee),

-Kun je kort iets over je persoonlijkheid vertellen? (kans op een nep-persoonlijkheid),

-Luchtvaartmaatschappij wil lucht uit het systeem halen (dat worden buiklandingen),

-Mag ik iets tegen je aanhouden? (wegwezen!),

-Mensen die in minima leven (waar is dat?), 

-Mensen komen soms in de kerk mediateren (met media spelen?),

-Mensen die onder aan de streep niet rondkomen (een abstract probleem),

-Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt (hoe ver?),

-Met die wapens maken we een sterke vuist (aan slappe vuisten heb je niets),

-Misschien stapt iemand eensgezind naar voren (soms ben ik het ook met mijzelf eens),

-Mijn gevoel zegt voor 99% dat ze mijn zus is (een gevoels-statistiek?)

-Mijn hart wordt zwaar (unieke ziekte),

-Mijn roots liggen in Afrika (ga ze snel halen),

-Mijn vertrouwen in het kabinet is gestegen tot onder de vloer (wat een ruimtelijk inzicht),

-Pas thuis kon ik een verbinding slaan (goed dat je even wachtte),

-Stukje fysiek rennen (niet geestelijk?),

-Verhalen die je hart vastgrijpen (met handjes?),
-Voetballers moeten energie leveren (zijn ze ook windmolens?),
-Vraagstukken vragen woonruimte (er is al zo'n tekort),

-Wat ging er door je heen? (onder andere koolhydraten en eiwitten),

-Wat wij nu heel erg horen..... (anders zachtjes?),

-We liggen op elkaars level (jullie zijn communicerende vaten),

-We meten teveel met maatstaven (zijn centimeters beter?),

-We zijn creatief aan het denken geslagen (gewoon denken is al lastig genoeg), 

-We willen de heren uit hun comfortzone trekken (gesjor met mannen),

-Wij willen het probleem helpen verhelpen (een doordenkertje),

-Zij draagt een hele geschiedenis met zich mee (wat een gesleep),

-Zij is een talent (dan is zij een muntstuk),

-Zij is vegetarisch geworden (is zij nu plantaardig?),

-Zij kwam laatst hier voor het eerst binnen (in war met de tijd),

-Zo geef ik mijzelf een reset (ben je een computer?),

-

-

-


Uitingen over kunst:

-Aanstormend talent (een militair figuur),

-Als je kijkt dan zie je... (meestal wel),

-Als functionaliteit niet mooi is, dan is het kunst (snap ik niet),

-Artistiek talent leidt tot onverwachte uitspattingen (niet bij iedereen; niet altijd),

-Creëren (doet alleen God),

-Creativiteit in het materiaal stoppen (dan ben je hem kwijt),

-De betekenis achter het kunstwerk zoeken (draai het om),

-De stijl van de kunstenaar komt tot bloei (kunstenaar als plant),

-Dit schilderij heeft mijn hart gestolen (houd de dief!),

-Dit lied komt rechtstreeks uit mijn hart (een bloederig lied),

-Dit was een magische voorstelling (magie is inderdaad fantasie),

-Een abstracte kunstenaar (een hoekige persoonlijkheid),

-Een boek om erin weg te dromen (slapend lezen),

-Een buitencategorie kunstenaar (buiten welke categorie?),

-Een iconische kunstenaar (meestal Vincent van Gogh),

-Goede ogen herkennen genie in alle genres (ook als je je oren mot gebruiken?),

-Hij legt een idee in zijn kunst (hoe doet hij dat?).

-Ik ben een creatieve duizendpoot (je bent een bijzonder insect),

-Ik creëer mijn eigen moderne kunst (hoe weet je dat jouw kunst eigen is?),

-Ik heb mij volledig op het schilderen gestort (geeft vreselijke vlekken),

-Ik heb pure passie voor de kunst (je lijdt er dus onder),

-Ik heb vrijheden in mijn hoofd (in plaats van hersenen),

-Ik houd van een industriële uitstraling (is die radioactief?),

-Ik laat mij lekker los (iedereen wegwezen!),

-Ik wil een eigen esthetiek creëren (ben je een filosoof?),

-Ik wil mijn eigenheid met het publiek delen (zo houd je niets over),

-Ik wil alles in een grote cohesie brengen (is er ook een kleine cohesie?),

-Ik wil mijzelf herontdekken (heb je je al eerder ontdekt?).

-In alles wat je maakt zit artistiekheid (wat is dat voor spul?)

-Je moet je creativiteit vangen (met een vlindernetje?),

-Je moet je creativiteit kwijtraken (ik wil hem juist behouden), 

-Je moet lijden om kunst met een grote K te kunnen maken (een sadistisch idee),

-Je moet uit de bocht denken (hersenen als auto's),

-Kunst is zen, yoga en meditatie (is alle kunst Boeddhistisch?),

-Kunst raakt je in je hart (kunst als wapen),

-Kunst vind ik oprecht, van binnen uit, heel erg leuk (je hebt wel een 'passie' voor kunst),

-Kunstenaar breekt door (is zij/hij een bouwvakker?)

-Kunstenaar verwoordt zich (knap gedaan),

-Kunstenaar wil bevragen en onderzoeken... (waarom en wat?)

-Kunstenaar wil het publiek uitdagen (in een stierengevecht?),

-Kunstenaar wil het publiek bewustmaken van... ( dank je, ik ben al bewust),

-Kunstwerken springen in het oog (hopelijk niet),

-Lagen van een kunstwerk afpellen (een 'kunstwerk is geen ui'),

-Op zoek naar de mens achter de kunstenaar (lopen ze achter elkaar aan?),

-Schilderijen springen van het doek af (een regen van verf),

-Tijdloos design/kunst (onmogelijk),

-

-

-


Engelse ontleningen of vermengingen:

-Artwork (kunstwerk),

-Award (prijs),

-Backlash (reactie, verzet),

-(Be)cap(pen) (afronden, inperken),

-'Blank' canvas (schone lei, tabula rasa),

-Brand 'nieuw' (spiksplinternieuw),

-Bias (vooroordeel),

-Catchy (pakkend),

-Challange (uitdaging),

-Cheesy (goedkoop),

-Crossroads (kruispunt),

-Crunchy (knapperend), 

-Clear(en) (opruimen, verhelderen),

-Community (gemeenschap),

-Community based (komt voort uit de gemeenschap),

-Confusion (verwarring),

-Connect(en) (verbinden),

-Credible (geloofwaardig),

-Crime (misdaad),

-Cringe (tenenkrommend),

-Drizzle(n) (besprenkelen),

-Dubbelcheck(en) (extra controleren),

-Een must (een aanrader),

-Effort (inspanning),

-Endors(en) (aanbevelen),

-Entitlement (recht hebben op),

-Express(en) (uitdrukken),

-Eyecatcher (blikvanger),

-Fake(n) (doen alsof, vervalsen),

-Femaledriven (van vrouwen afkomstig),

-Finetune(n) (afstellen),

-(Ge)bless(t) (gezegend),

-(Ge)influence(d) (beïnvloed),

-(Ge)sette(ld) (gevestigd, stabiel),

-Handpicked (zorgvuldig uitgezocht),

-Impact (indruk, effect),

-Impress(en) (indruk maken op),

-Include(ren) (opnemen in),

-In doubt zitten (twijfelen),

-Jawdropping moment (adembenemend moment),

-Job carving (voor banen zorgen),

-Landline (vaste telefoon),

-Level (niveau),

-Match(en) (passen),

-Meet(en) (ontmoeten),

-Mindblowing (verbluffend),

-Mix(eren) (mengen),

-Monitor(en) (in de gaten houden),

-Nobrainer (vanzelfsprekend),

-Outfit (uitrusting, kostuum),

-Opportunity (kans, gelegenheid),

-Own(en) (erkennen),

-Peers (leeftijdgenoten),

-Random (toevallig),

-Ready (klaar),

-Relax(en) (ontspannen),

-Restyle(n) (opnieuw vormgeven of inrichten),

-Recharge(n) (letterlijk en overdrachtelijk opladen),

-Sizzle(n) (sissen),

-Shutdown (sluiting),

-Skill (vaardigheid),

-Snippet (fragment in het algemeen of fragment van website),

-Spot(ten) (opmerken),

-Start(en) (beginnen),

-Sticky (plakkerig),

-Struggle(n) (ergens mee worstelen),

-Support(en) (ondersteunen),

-Tool (gereedschap),

-To do list (takenlijst),

-Trigger(en) (uitlokken),

-Trust (vertrouwen, stichting),

-Update(n) (vernieuwen, opslaan, op de hoogte brengen),

-Upspeed(en) (versnellen),

-Vibe (energieke sfeer),

-Victorious (zegevierend),

-Whatever (doet er niet toe),

-Zest (sinaasappel- of citroenschil),

-

-

-

Geen opmerkingen: