vrijdag 20 november 2009

ANTWOORD CONCEPT



Beste Katalin,

we hebben nu twee concepten; het onbewuste en het bewuste concept. Het eerste
gaat vooraf aan en wordt in het creërende proces bewust gemaakt. Aangezien het
onbewuste concept zich niet laat controleren is er geen garantie dat het
om hetzelfde concept gaat. In die zin is het niet handig om dezelfde
kwalificaties te gebruiken.

Bij het ontstaan van een kunstwerk krijgt materiaal een vorm en in die
samenhang ontstaan betekenissen. Er is sprake van transformatie. Een
idee/onderwerp transformeert tot inhoud, waarmee de kunstenaar een
standpunt inneemt t.a.v. zijn idee/onderwerp.

Een kunstwerk is volgens mij altijd een antwoord op een vraag
(vermoeden) die een kunstenaar zich stelt. Dit is de veel gebezigde
formulering dat een kunstwerk vragen stelt. Vragen stellen is zuiver
menselijk en is dus voorbehouden aan zowel de kunstenaar als de beschouwer.
Maar dit terzijde.

Volgens jou nemen ideeën een vergelijkbare plek in als het onbewuste
concept. Omdat ze n.l. niet uit het werk te analyseren zijn, analyse brengt
ons bij betekenissen, en de transformatie is niet in omgekeerde richting
af te leggen. Ideeën en onbewuste concepten lijken daarmee moeilijk van
elkaar te onderscheiden, omdat ze zich buiten ons waarnemingsvermogen
bevinden. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Wat ik interessant vind, is dat je als kunstenaar/docent een heleboel
termen gebruikt waarmee je het idee kan hebben dat je het over hetzelfde
hebt, maar waarbij toch ook het vermoeden bestaat dat dat (vaak) niet zo
is. Lesgeven kan zo, als je niet oppast met al die (bezwerings-) formuleringen
ook een soort inwijding wordt in de alchemie.

Tot zover eerst, groeten: Marinus